Saturday, November 29, 2014

Menu pantang berkhatan

Assalamualaikum


Ada orang kata kalau berkhatan kena pantang macam orang bersalin. Ada orang lain pulak kata tak payang berpantang. Boleh makan apa-apa je. Tapi bagi saya biarlah berpantang, takut pulak nanti bentan. Lagi susah nak jaga lepas tu.Walaubagaimanapun tak perlulah berpantang macam orang bersalin. Cuma elakkan makan makananyang berprotein tinggi dan berminyak.

Selama seminggu anak-anak berpantang, saya cuma masak ikan je. Belum boleh makan ayam, telur dan seafood. Memanglah nampak jemu tapi saya pelbagaikan menu dan masakan supaya mereka tidak jemu. Untuk berlaku adil, saya dan suami juga makan makanan yang sama dengan mereka. Selama seminggu itu jugaklah saya dan suami tak makan ayam.

* Bubur nasi dengan ikan dan ikan bilis ni menu makan malam yang pertama.

* Ikan Senangin bakar. Wan bawakkan dari kampung masa melawat cucu berkhatan. Boleh juga bakar bersama dengan lada hitam

* Sup ikan merah

* Ikan Siakap masak stim

* Ikan bawal masak stim
Ada juga saya masakkak bawal sup

* Ikan tenggiri singgang

* Ikan talapia merah bakar

Makan bersama-sama dengan nasi panas memang sedap. Untuk sarapan, anak-anak makan roti atau biskut cicah dengan Milo atau ait teh O.


1 comment:

Borang Pesanan

Nama:
Alamat email/facebook:
Alamat Penghantaran:
No. telefon/HP:
No. kod/ item:
Cara pembayaran:

Create a web form here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Elegant Rose - Working In Background
Copyright to NORIATI SAUD
Designed by UMIESUEstudio 2015