Wednesday, March 18, 2015

Pengalaman pertama - Mammogram (bahagian 1)

Assalamualaikum

Kita orang perempuan ni macam-macam nak kena "check". Nak kena peiksa. Lebih-lebih lagi bila usia dah makin meningkat. Macam-macam penyakit yang nak datang dekat. Kali ni saya nak kongsikan pengalaman saya sendiri. Untuk peringatan kepada diri sendiri dan kawan-kawan pembaca semua.

Saya agak semua wanita tahu tentang mammogram ni. Mammogram ni X-ray khas untuk payudara untuk mengesan kehadiran sel barah. Biasanya mammogram ni di sarankan kepada wanita yang berumur 40 tahun dan ke atas. Boleh dapat info tentang ujian saringan barah payudara di sini.

Macam mana saya tergerak hati nak menjalani mammogram? Semuanya bermula apabila Cik Abang dapat mengagak yang saya ada masalah. Saya tak tahu macam mana saya nak cerita kepada Cik Abang yang dah hampir seminggu payudara saya sakit. Lagi pula saya dapat rasa ada ketulan yang agak besar di payudara kiri saya.

Macam-macam perasaan bermain dalam fikiran bila saya dapat rasa ketulan tu. Saya mula goggle simptom-simpton barah payudara tapi masih belum bersedia untuk beritahu Cik Abang. Dalam hati sentiasa berdoa yang ketulan tu bukan barah. Saya takut nak menerima kenyataan kalau saya ada barah. Sebab tu saya ambil pendekatan diamkan diri.

Saya nak nasihatkan kepada pembaca semua jangan jadi macam saya. Jangan sekali-kali menangguhkan untuk  ke klinik atau hospital jika terdapat ketulan dan perubahan pada payudara anda. Cik Abang pun dah membebel sebakul bila dapat tahu saya takut nak bagitahu dia tentang perkara ni.

Malam tu juga cari info tentang mammogram di Klinik Nur Sejahtera LPPKN. Alhamdulillah klinik ni ada di Seremban 2, dekat je dengan rumah saya. Esok pagi terus ke sana. Klinik buka pukul 8 pagi. Cik Abang temankan saya ke klinik. Cuti sehari Cik Abang hari tu. Mula-mula saya ingat mammogram tu dibuat di klinik tu rupanya bukan.

Kalau kita mendaftar di Klinik Nur Sejahtera Seremban 2 ni, kita diberi pilihan untuk menjalani mammogram di Columbia Asia Seremban 2, KPJ Seremban, Klinik Mawar atau Institut Kanser Nilai. Saya telah memilih Columbia Asia Hospital sebab dekat dengan rumah. Bila dah ada laporan, kita hendaklah membawa semula ke klinik Nur Sejahtera dan kita layak mendapat subsidi kerajaan. Dengan kata lain, kita tak perlu bayar atau ianya percuma untuk mammogram tersebut. Subsidi ni sah untuk wanita yang berumur 40-70 tahun. Kita juga layak membuat ujian pepsmear percuma.

Saya rasa ini peluang yang baik kepada wanita di luar sana untuk menjalani mammogram ni sebab kalau tak ada subsidi kita kena bayar RM120-RM140 bergantung pada hospital mana kita pergi. Kalau di Columbia Asia, RM 140

Senarai Klinik Nur Sejahtera di seluruh negara di sini.

Bersambung...

2 comments:

  1. Sis...hope everything ok... Result negative for cancer... :)

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah..negatif for cancer

    ReplyDelete

Borang Pesanan

Nama:
Alamat email/facebook:
Alamat Penghantaran:
No. telefon/HP:
No. kod/ item:
Cara pembayaran:

Create a web form here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Elegant Rose - Working In Background
Copyright to NORIATI SAUD
Designed by UMIESUEstudio 2015