Tuesday, December 17, 2013

Permainan untuk anak-anak

Assalamualaikum

Seiring dengan kemajuan teknologi sekarang ramai ibubapa yang berkemampuan memilih untuk membeli gajet kepada anak-anak mereka. Terdapat banyak tablet di pasaran yang boleh membantu pembelajaran anak-anak. Begitu juga dengan anak saya Adib yang selalu dengan tabletnya walaupun tidaklah sampai ke tahap ketagih.  Abang-abang yang lain pula dengan gajet-gajet yang lain seperti PSP, PS3, Nintendo Wii dan juga komputer. Suami saya membeli gajet-gajet tersebut yang terpakai tetapi masih dalam keadaan baik.

Walaubagaimana pun anak-anak saya dibenarkan bermain dengan game ini pada hujung minggu sahaja. Bermula hari Jumaat selepas solat maghrib dan mengaji dan mesti berakhir sebelum solat maghrib pada hari Ahad. Sabtu dan Ahad bermula pada pukul 9 pagi. Pada waktu malam tidak melebihi jam 10 malam pada Jumaat dan Sabtu. Jika cuti panjang seperti cuti setiap musim, mereka dikehandaki mengulangkaji pelajaran dari pukul 9 pagi sehingga pukul 2 petang. Selepas itu barulah mereka dibenarkan bermain game sehingga pukul 9 malam. Begitulah setiap hari. Setakat ini anak-anak saya masih boleh mematuhi peraturan yang telah ditetapkan.

Baru-baru ini ramai betul kawan-kawan yang share 10 tips berguna dari Child Psychiatrist (blog di sini ) di facebook. Suami saya yang membacanya mula bimbang. Beliau mula memikirkan alternatif untuk mengurangkan masa Adib dengan tablet. Kalau sebelum ini Adib bergilir-gilir menggunakan 2 buah tablet tetapi sekarang suami saya hanya menghadkan kepada sebuah tablet.  Kami suami isteri berbincang dan bersetuju untuk membeli mainan baru untuk Adib.

Sabtu lepas kami ke Toy R Us mencari mainan untuk Adib. Setelah dipersetujui kami telah membeli khemah 6 dalam 1 ini.


Kenapa kami memilih khemah 6 dalam 1 ni?
  1. Boleh bermain bersama-sama dengan abang-abang sebab besar
  2. Boleg merangkak - rujuk kepentingan merangkak dalam blog 
  3. Membolehkan anak-anak berkreatif membina khemah
  4. Membolehkan anak-anak berkreatif bermain dan bercerita -main pondok-pondok
  5. Boleh mengeratkan hubungan adik-berdik dengan bermain bersama






Saya belikan satu lagi mainan untuk Adib yang saya rasa ianya baik untuk kemahiran berfikir dan pergerakan jari-jari. Alhamdulillah Adib juga suka bermain dengan mainan ini. 


Disamping tablet ada beberapa mainan yang Adib suka main. Setiap kali dia bosan dengan tabletnya dia akan mencari 2 ekor robot kecil dan juga 2 buah kereta kecil. Robot yang besar tu baru nak berbaik-baik. Dulu Adib takut robot besar tu sebab ia boleh bergerak-gerak.

                                                          *2 ekor robot kecil dan 2 buah kereta kecil kegemaran Adib. 

                                        *Adib dan mainan kegemaran

Jika ingin kurangkan masa Adib dengan tablet, saya dan suami juga harus kurangkan masa kami dengan tablet. Adib akan meminta tabletnya jika dia melihat kami bersama-sama tablet. In syaa Allah kami akan mengurangkan masa kami dengan tablet demi Adib.  



******************************************************


*Kepada sesiapa yang berminat untuk menyertai kelas Asas Blog dan Fanpage bolelah hubungi saya
  noriatisaud@gmail.com
*Ingin iklankan produk atau kedai anda? Iklankan di Sohodirectory
*Berminat dengan Japanese Cotton? Bolehlah ke From Japan With Love


No comments:

Post a Comment

Borang Pesanan

Nama:
Alamat email/facebook:
Alamat Penghantaran:
No. telefon/HP:
No. kod/ item:
Cara pembayaran:

Create a web form here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Elegant Rose - Working In Background
Copyright to NORIATI SAUD
Designed by UMIESUEstudio 2015