Thursday, August 14, 2014

Kami di Thistle : bhg 2

Assalamualaikum


Masih lagi bercerita tentang Thistle. Lepas setengah hari berendam dalam air,semua kelaparan. Malam tu kami keluar mencari makan. Sebelum ke hotel tu dah survey siap-siap cari restoran yang menyediakan ikan bakar. Cik Abang tahu isteri dia suka ikan bakar, tu yang cari tu..:p. Restoran ni tak jauh dari hotel, sekejap je dah sampai.

Masa kami sampai tu pengunjung boleh tahan jugak ramainya tapi tak perlu tunggu lama untuk ambil order. Pelanggan boleh pilih sendiri makanan laut apa yang nak dimakan. Ada ikan, udang, sotong dan ketam. Semuanya segar dan besar-besar. 

Hajat saya nak makan ikan bakar pada malam tu tak kesampaian sebab ikan yang sesuai dibakar dah habis. Cuma tinggal iakan siakap, kerapu nak jenak. Mengikut kata adik waiter tu ikan jenak sedap juga dibakar tapi ikan tu besar sangat. Takut pulak tak habis makan sebab Cik Abang tak nak makan. Anak-anak lagilah tak makan ikan bakar. Akhir sekali saya pilih je ikan kerapu untuk masak masam manis.



Selain ikan kerapu masak masam manis, kami pesan tomyam campur, kangkung belacan, telur dadar dan ayam masak kicap untuk Amni yang tak boleh makan pedas.

* Ketam bercili jugak

*Dah makan ikan ni baru ingat belum ambik gambar lagi

Masa menunggu untuk dapat makan pun tak lama. Bila ikan yang kami order sampai, kami dengar orang belakang meja kami bising-bising. Mereka sampai dulu dari kami tetapi makanan kami yang dapat dulu. Mereka tak puas hatilah tu kot. Bila masa nak bayar bil, cashier ( rasanya tuan kedai ) beritahu yang sebenarna tadi telah tersalah menu. Ikan yang kami dapat tu ikan siakap masam manis bukannya ikan kerapu. Ikan siakap tu untuk keluarga yang makan di meja belakang meja kami tu. Patutlah dia marah sangat.

Secara keseluruhan, restoran ni ok cuma biasalah pelayannya kurang dengan senyuman.


Esoknya, pagi-pagi kami dah turun makan.Makan pagi ni temasuk dalam pakej hotel tapi anak-anak kena tambah bayar. Kami orang yang terawal datang makan. Menu yang disediakan disini pun banyak jugak dan semua sedap. Tak sempat nak ambik semua gambar makanan. Anak-anak sibuk mintak makan. Mungkin kami makan awal sangat, anak-anak makan sikit je.


* Ada nasi lemak dan rendang ayam



* bubur nasi ni ibu yang makan bukannya anak kecik

* muka mengantuk

* pikir nak buat apa lepas ni

Sedang makan, hujn turun dengan lebat. Ingatkan lepas makan ni nak tukar baju dan terus ke kolam. Mula awal boleh main air lama sikit. Kolam mandi mula dibuka pukul 8 pagi. Tapi disebabkan hujan, tak bolehlah mandi kolam. Anak-anak dan merungut kecewa. Nasib baik ada game room di sebelah dewan makan hotel tu. Dapatlah kami semua layan main Wii dulu. Mungkin ramai yang belum bangun tidur, kami sajalah yang conquer tempat tu. Puas jugaklah budak-budak ni main sementara hujan reda.


Bila hujan reda je terus naik ke bilik dan tukar baju. Hari ni giliran ibu pulak yang jaga anak dalam air. Di kolam untuk kanak-kanak ni airnya panas berbanding kolam yang lebih dalam. Jadi walaupun selepas hujan iar kolam taklah sejuk. Selepas beberapa ketika bermain, bunyi guruh dan kilat. Staf yang jaga kolam tu mengarahkan semua yang berada di kolam supaya naik. Bahaya kalau bermain ketika guruh dan kilat. Sekali lagi anak-anak kecewa.

Lama juga kami menunggu arahan yang membolehkan mandi semula. Sehingga putus asa dan membuat keputusan naik ke bilik dan bersiap sedia untuk chechk out awal. Anak-anak masih lagi menaruh harapan sambil meninjau ke bawah dari balkoni. Alhamdulillah, kolam dibuka semula. Walaupun sudah berpakaian lengkap nak balik, abah mereka suruh tukar balik pakai baju mandi. demi tidak mengecewakan anak-anak. Apa lagi menjerit kegembiraan lah.



Adib pula dah tak nak mandi. Sejuk kot. Jadi abahnya bawa bermain LEGO. Mainnya pun sekejap je. Mungkin bosan bermain tanpa abang-abang.


Kesimpulannya, semua berpuas hati dengan percutian ni. Cik Abang pun nampaknya sangat berpuas hati sehingga memberitahu akan datang ke sini lagi jika diizinkan Allah dari segi kewangan dan kesihatan. In sya Allah.

* Yang kena bayar hari tu



No comments:

Post a Comment

Borang Pesanan

Nama:
Alamat email/facebook:
Alamat Penghantaran:
No. telefon/HP:
No. kod/ item:
Cara pembayaran:

Create a web form here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Elegant Rose - Working In Background
Copyright to NORIATI SAUD
Designed by UMIESUEstudio 2015