Thursday, September 12, 2013

Resepi muffin pisang

Assalamualaikum



Kat rumah semua orang makan pisang. Tak macam buah lain, ada yang suka ada yang tak suka. pisang tak tahan lama, cepat lembek. Jadi saya ambil keputusan baut muffin pisang je. anak-anak suka makan muffin ni lebih-lebih lagi masa panas. Tak jemu.

Saya ambil resepi dari sini. Saya olahlah sikit memandangkan resepi asal marble banana muffin. Ada campuran coklat.

Resepi muffin pisang
Sumber: hana's family
Oleh: Noriati Saud

Bahan-bahan

Bahan A
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 1/2 cawan gula kastor (saya guna cuma 1 cawan-itu pun masih manis)
  • 1 sudu besar baking powder
  • 1/2 sudu teh garam

Bahan B
  • 1 biji telur (L)
  • 1 cawan susu segar
  • 1/2 cawan minyak masak (mentega cair)- saya guna minyak zaitun
  • 1 cawan pisang lecek kasar

Cara-cara
  • Ayakkan tepung bersama baking powder dan satukan semua bahan A ke dalam satu bekas. Ketepikan.
  • Satukan telur, susu segar dan minyak dan gaul hingga sebati. Masukkan adunan susu segar tadi ke dalam bahan A dan gaul sebati. Jangan gaul terlalu lama, cukup sekadar bersatu dan masukkan pisang yang dilecek kasar tadi.
  •  Kemudian cedokkan ke dalam muffin pan.
  • Bakar pada suhu 190 C selama 25 minit.





Selamat mencuba dan jumpa lagi.



No comments:

Post a Comment

Borang Pesanan

Nama:
Alamat email/facebook:
Alamat Penghantaran:
No. telefon/HP:
No. kod/ item:
Cara pembayaran:

Create a web form here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Elegant Rose - Working In Background
Copyright to NORIATI SAUD
Designed by UMIESUEstudio 2015