Saturday, September 28, 2013

Resepi sambal ikan bilis

Assalamualaikum


Sambal ikan bilis ni memang selalu ada dalam peti ais saya. Anak-anak saya tak suka masakan pedas, jadi saya jadikan sambal ikan bilis ni sebagai lauk tambahan untuk saya dan suami kalau nak makan pedas. Sambal ini boleh tahan sehingga seminggu lebih dalam peti ais jika dimasak dengan betul.

Resepi sambal bilis ni saya dapat dari mak mertua saya. Mak mertua saya mempunyai bertahun-tahun pengalaman menguruskan kedai makan dan seterusnya tender kantin sekolah. Sambal ikan bilis merupakan masakan yang paling digemari oleh pelanggan-pelanggannya. Memang terkenal sambal ikan bilis Kak Noor ni.

Menu nasi lemak merupakan menu wajib jika kami adik beradik semua balik ke kampung. Mak mertua memang tahu yang anak-anak dan menantu memang suka makan nasi lemak. Sambal ikan bilis, sambal sotong kering dan sambal kerang memang menjadi kegemaran kami adik-beradik.
Jom tengok resepi sambal ikan bilis Noor Zainah.

Resepi sambal ikan bilis
Oleh: Noriati Saud

Bahan-bahan

2 senduk cili kering kisar*
1 labu bawang besar*
Segenggam ikan bilis*
1 inci belacan*
1 sudu besar gula
Garam secukup rasa
Minyak masak
Ikan bilis- goreng garing
Sekeping asam keping

Cara penyediaan

  1. Kisar bersama bahan-bahan  yang bertanda *
  2. Panaskan minyak dan tumis bahan yang telah dikisar
  3. Masukkan gula
  4. Biarkan mendidih dengan api yang sederhana
  5. Kemudian masukkan garam dan asam keping
  6. Masak sehingga sambal betul-betul garing
  7. Masukkan ikan bilis goreng dan kacau sebati



Selamat mencuba. Sehingga berjumpa lagi. Wassalam.

Kepada sesiapa yang berminat untuk menyertai kelas Asas Blog dan Fanpage bolelah hubungi saya noriatisaud@gmail.com

Berminat dengan Japanese Cotton? Bolehlah ke From Japan With Love





No comments:

Post a Comment

Borang Pesanan

Nama:
Alamat email/facebook:
Alamat Penghantaran:
No. telefon/HP:
No. kod/ item:
Cara pembayaran:

Create a web form here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Elegant Rose - Working In Background
Copyright to NORIATI SAUD
Designed by UMIESUEstudio 2015