Tuesday, November 19, 2013

Resepi kek pisang

Assalamualaikum


Apabila suami membeli pisang, Amni sibuk minta saya buatkan muffin pisang. Dalam hati saya, asyik-asyik muffin pisang je bosan pulak. Kemudian barulah terfikir nak buat kek pulak. Jadi saya jumpalah resepi dari blog Ros JintanManis di sini. Saya memilih resepi ni sebab ianya senang dan bahan-bahan yang digunakan ada di rumah. Kalau saya tidak menyuruh anak-anak simpankan sekeping untuk abah, sudah pasti abah tidak dapat merasa.

Resepi Kek Pisang
Oleh: Noriati Saud
Sumber: JintanManis

Bahan-bahan

2 cawan tepung
1 sk baking powder
1 sk soda bikarbonat
1 cawan gula
3 biji pisang yang telah dilenyek
1/2 cawan minyak masak
2 biji telur

Cara penyediaan
  1. Panaskan oven 180 darjah dan gliss acuan kek
  2. Ayak tepung, soda bikarbonat dan baking powder
  3. Putar telur dan gula sehingga kembang, masukkan esen vanilla dan pisang. Putar lagi
  4. Masukkan tepung
  5. Masukkan minyak masak dan kacau sebati
  6. Masukkan ke dalam acuan kek dan bakar pada suhu 180 darjahselama 40 minit atau sejam
  7. Setelah siap dibakar, keluarkan dari acuan dan sejukkan di atas redai, sedia untuk dihidang.


Selamat mencuba.

*Kepada sesiapa yang berminat untuk menyertai kelas Asas Blog dan Fanpage bolelah hubungi saya
  noriatisaud@gmail.com
*Ingin iklankan produk atau kedai anda? Iklankan di Sohodirectory
*Berminat dengan Japanese Cotton? Bolehlah ke From Japan With Love

Sehingga bertemu lagi. Wassalam.



No comments:

Post a Comment

Borang Pesanan

Nama:
Alamat email/facebook:
Alamat Penghantaran:
No. telefon/HP:
No. kod/ item:
Cara pembayaran:

Create a web form here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Elegant Rose - Working In Background
Copyright to NORIATI SAUD
Designed by UMIESUEstudio 2015