Saturday, January 4, 2014

Resepi Ayam Panggang Yogurt

Assalamualaikum


Kadang-kadang kita buntu nak masak lauk apa untuk makan malam. Hari ini saya suami saya yang menyumbangkan idea. Katanya dia nak makan ayam panggang yang dipanggang dengan kuali ajaib. Saya pun teringat ada sedikit lagi yogurt dalam peti ais. Apa kata kalau saya cuba masukkan yogurt dalam resepi ayam panggang. Boleh dikatakan ini resepi try and error saya.

Semasa dipanggang, bau yang semerbak sehingga ke ruang tamu membuatkan suami dan anak-anak tak sabar nak makan. Alhamdulillah rasanya sedap sehingga tak cukup pula. Kesian pula tengok anak-anak makan berebut-rebut. Suami pula terpaksa beralah dan beri bahagiannya kepada anak-anak. Adib saja makan 2 ketul paha ayam tanpa nasi.

Resepi ayam panggang yogurt
Oleh: Noriati Saud

Bahan-bahan
Ayam (saya gunakan 4 ketul chicken whole leg)
2 ulas bawang putih - tumbuk
1 cm halia -tumbuk
1sk lada hitam - tumbuk
2 sb sos tiram
1 sk kicap manis
3 sb yogurt

Cara penyediaan
  1. Cucuk-cucuk ayam dengan garfu
  2. Satukan semua bahan dan gaulkan dengan ayam. Perap sekurang-kurangnya 30 minit. Lagi lama perap lagi sedap.
  3. Panggang ayam samada menggunakan pemanggang ataupun oven. Balik-balikkan sehingga masak. Kalau garing lagi sedap.

Sedap dimakan dengan nasi panas-panas atau diratah saja. In syaa Allah boleh buat lagi lain kali. Andapun boleh cuba.


******************************************************

*Kepada sesiapa yang berminat untuk menyertai kelas Asas Blog dan Fanpage bolelah hubungi saya
  noriatisaud@gmail.com
*Ingin iklankan produk atau kedai anda? Iklankan di Sohodirectory
*Berminat dengan Japanese Cotton? Bolehlah ke From Japan With Love


No comments:

Post a Comment

Borang Pesanan

Nama:
Alamat email/facebook:
Alamat Penghantaran:
No. telefon/HP:
No. kod/ item:
Cara pembayaran:

Create a web form here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Elegant Rose - Working In Background
Copyright to NORIATI SAUD
Designed by UMIESUEstudio 2015