Thursday, April 3, 2014

My first quilt ever

Assalamualaikum


Alhamdulillah, seronoknya dapat siapkan satu pactwork quilt hari ni. Hati berbunga-bunga tulip :) seperti bunga tulip ni. Walaupun tidaklah sekemas dan secantik mana tapi akhirnya saya telah berjaya menjahit quilt dan patchwork yang selama ini saya rasa ianya kerja yang susah dan banyak kerja.

Sebenarnya ini merupakan DIY Kit yang saya minta dari mak mertua saya. Dulu masa belajar menjahit di Pusat Jahitan Epal, saya suka tengok orang belajar jahit sarung kusyen ni. Saya pun teringin nak beli tapi tidak dijual sebab kalau kita beli mesin jahit ( tidak semua mesin jahit) dengan Epal barulah kita dapat DIY Kit ni. Kira termasuk dalam pakej mesin jahit.

Kebetulan pulak ada orang menjual mesin jahit terpakai (yang di beli dari Epal) kepada mak mertua saya, dia bagi sekali engan kit ni dan Mak saya tak nak, itu yang saya minta. Sebenarnya dah lama saya ambil dari Mak tapi baru sekarang nak menjahit. Seru baru sampai :p.


Dalam kit ni terdapat langkah demi langkah nak menyiapkan sarung kusyen ni. Jadi taklah susah sangat kita nak pikir nak jahit macamana. Cuma saya rasa kalau belajar dengan guru mungkin lebih cantik dan betul cara menjahitnya. Ini saya jahit cara saya. Hentam sajalah Labu...


Kalau ikutkan kena quilt "gila-gila" (free motion quilting), tapi disebabkan saya tidak ada tapak mesin free motion quilt (kalau ada pun tak pandai guna, hehehe) saya jahit lurus je. Cepat sikit siap. Kemudian bab piping tu tak nak tunjuk dekat-dekat sebab tak menjadi sangat. Masih banyak yang perlu diperbaiki.


Dibahagian belakang ada zip. Menjahit zip ni senang sebab menggunakan zip potong. Jahit je lurus menggunakan tapak zip. Sekejap je dah siap.


Bersama kit tu disertakan sekali tag Epal ni, jadi saya jahit je lah sekali.
Saiz : 45cmx45cm

Seronok rupanya menjahit quilt ni rupanya. Patutlah kalau tengok blog orang putih, mereka suka sangat jahit quilt. Tapi kalau saya yang beginner ni nak jahit quilt yang besar tu tak tahulah berapa lama nak siapkan. Insya Allah akan jahit jugak quilt yang besar satu hari nanti.

******************************************************

*Kepada sesiapa yang berminat untuk menyertai kelas Asas Blog dan Fanpage bolelah hubungi saya
  noriatisaud@gmail.com
*Ingin iklankan produk atau kedai anda? Iklankan di Sohodirectory
*Berminat dengan Japanese Cotton? Bolehlah ke From Japan With Love

Sehingga bertemu lagi. Wassalam.

No comments:

Post a Comment

Borang Pesanan

Nama:
Alamat email/facebook:
Alamat Penghantaran:
No. telefon/HP:
No. kod/ item:
Cara pembayaran:

Create a web form here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Elegant Rose - Working In Background
Copyright to NORIATI SAUD
Designed by UMIESUEstudio 2015