Friday, April 4, 2014

Tutorial: DIY Halfmoon shawl

Assalamualikum

Dah lama teringin nak pakai shawl tapi tak pandai nak belit-belit. Lagi satu macam leceh je nak pakai. Yelah kita tak biasa pakai. Bak kata orang tua-tua "alah bisa tegal biasa". Jika kita hari-hari pakai, jadilah senang. Pakai shawl ni cantik sebab kita boleh gayakan macam-macam fesyen. Tapi kita yang dah tua-tua ni segan pulak nak gayakan pelik-pelik macam anak muda. Kalau halfmoon shawl ni macam pakai tudung bawal atau tudung empatsegi. Lebih mudah. Jadi bolehlah cuba pakai. 

Kain ni dah lama saya beli. 105 yen semeter. Memang niat nak buat shawl tapi baru hari ini shawl tu siap. Rasanya saya beli setahun yang lepas kot, hehehe. Saya pun tak tahu apa jenis kain ni tapi ianya ringan dan nipis memang sesuai untuk shawl. Bercorak paisley. Untuk shawl halmoon ni kita perlukan sekurang-kurangnya 1.5m kain. Kalau nak kecik ke besar  dari tu pun boleh tapi tu saiz biasa macam di kedai.


Mula-mula kita siapkan pola dulu. Pola ni penting supaya memudahkan kita dalam proses memotong. Lebih-lebih lagi bagi kita yang baru nak belajar menjahit. Dapatkan bentuk 1/4 bulatan seperti gambarajah di bawah. Tanda bulatan 3 biji tu maknanya nanti kita perlu letakkan pola tu dengan kain yang berlipat, tidak boleh digunting.


Kain tadi dilipat 2 dan bentangkan. Pinkan pola bersama-sama kain. Gunting kain mengikut pola. Pastikan bahagian yang mempunyai tanda bulatan 3 biji tu tidak digunting.


 Apabila kain siap digunting, beginilah bentuknya. Bentuk huruf "D" atau pun bentuk bulan separuh.


Kemudian bolehlah mula menjahit. Dibahagian lengkung tu, mula-mula saya jahit tepi dan kemudian lipatkan sekali dan jahit. Kita juga boleh pergi hantar ke kedai untuk jahit tepi yang halus dan berwarna tu. Atau juga boleh letak lace ke biku ke. Yelah saya duduk sini manalah ada kedai nak dihantar. Saya rasa kalau anda semua yang jahit shawl kosong (plain) tak sesuai jahit cara saya ni sebab nanti nampak benang jahit tepi tu. Oleh sebab kain saya bercorak penuh maka taklah nampak sangat benag jahit tepi saya ni.


Di bahagian mukapula saya lipat halus 2 kali dan jahit. Yang ni leceh sikit la dan kena jahit perlahan-lahan. Jarum tu saya gunakan untuk memastikan kain yang dilipat tu betul-betul masuk ke dalam lipatan sebelum dijahit.

Sepatutnya kita menggunakan tapak seperti di bawah ni untuk jahit lipatan kecil seperti di bahagian muka tutapi dari dulu smpai sekarang saya masih gagal menggunakannya. Jika tidak, dengan pertolongan tapak mesin ni sekejap je kita boleh siapkan jahitan tu.


Apabila semua bahagian dah dijahit maka siaplah halfmoon kita. Tak sampai sejam pun untuk siapkan sehelai shawl ni. Kalau tahulah betapa mudah dan cepatnya siap, dah lama saya jahit shawl ni :p. Kemudian bolehlah digosok sambil menarik sikit-sikit dibahagian jahitan supaya nampak lebih kemas. Bolehlah menggayakan dengan inner ninja sebab ianya sedikit jarang.


Hehehe..nak jugak tunjuk di sini menggayakan shawl yang baru disiapkan. Minta tolong Amni ambilkan gambar. Jadi apa lagi kawan-kawan, jomlah jahit shawl raya sendiri. Kalau buat shawl panjang tu lagi senang.

2 comments:

  1. Kain apa ni?
    Hehehe... buta kain sket.. Tapi teringin nak g borong kain-kain cantik dari Jepun sebelum balik ke Malayisa. =D

    ReplyDelete
  2. Saya pun tak tahu kain apa..hehehe. Nak borong kena sediakan duit je..kain2 mahal..tapi memang cantik :)

    ReplyDelete

Borang Pesanan

Nama:
Alamat email/facebook:
Alamat Penghantaran:
No. telefon/HP:
No. kod/ item:
Cara pembayaran:

Create a web form here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Elegant Rose - Working In Background
Copyright to NORIATI SAUD
Designed by UMIESUEstudio 2015